[NUUG kart] Kartverket frigjødataene sine?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Nov 12 10:40:02 CET 2009

[Magne Mæhre]
> Magefølelsen min sier at det kan være lurest å ha en positiv vinkling
> i forhold til det som har skjedd.   Jeg tror kartverket nå prøver seg
> litt frem, men er tilbakeholdne fordi de ikke kjenner konsekvensene.

Enig.  Men det bør også komme klart frem hva som gjør at kartverkets
nyhet fortsatt ikke gjør kartverket interessant.

> Jobben vår blir å undervise borgerne om hva kartverkets åpning
> egentlig betyr, og hva vi kan vinne ved at de tar skrittet fullt ut.
> Kommentarere i twitter/blog-space så langt tyder på at folk tror at
> dette er en frigiving av data, noe det ikke er.

Jepp.  Det samme så vi da meteorologisk institutt ga ut sine data, med
en lisens som ikke tillater spesielt mye morsomt gjort med dem.

> Jeg synes vi skal gi kartverket en forsiktig klapp på skulderen, og
> komme med innspill på hva de nå bør gjøre.

Helt enig.  De er åpenbart i ukjent farvann, og trenger hjelp med
navigeringen.  Kanskje til og med et fribrukskart som viser veien. :)

Noen frivillige til å skrive pressemelding?  Den bør ut før 12:00 for
å nå journalister tidsnok til å bli publisert i dag, og en ide kan
være å bruke wiki.nuug.no til å redigere utkast.

Jeg la ut mine surmagede kommentarer på bloggen min,

Vennlig hilsen,