[NUUG kart] Kartverket frigjør dataene sine?

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Thu Nov 12 20:02:24 CET 2009

2009/11/12 Bard Aase <elzapp at gmail.com>:
> Ja, det var slik jeg tolket det også. Det eneste jeg kan se det som er at nå
> kan de svare "jammen vi har jo frigitt kartene" hver gang vi prøver å få dem
> til å frigi kartdataene.

Til og med Yr.no kan ikke ha lest igjennom vilkårene og hva som skal
frigis: "I dag kom meldingen om at også Statens Kartverk frigir sine
data."  (http://www.yr.no/nyheter/1.6861999)

I Kartverket sin pressemelding sier kartverkssjefen: "[karttjenestene
som skal frigis] bør derfor dekke behovet til de aller fleste av oss."
(http://www.statkart.no/Gratis+karttjenester.d25-SwJfY1-.ips)

Det kan se ut som om a) de som jubler roter sammen data og kart og b)
kartverket mener de nå har dekket de fleste sitt behov, m.a.o.
prosessen for å få frigitt kartdata kommer til å bli tyngre og
tregere, tror nå jeg.
--
Bernt Marius Johnsen
"Melius vivit qui remigat"