[NUUG kart] Kartverket frigjør dataene sine?

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Fri Nov 13 00:10:36 CET 2009

-----Original Message-----
From: kart-bounces at nuug.no on behalf of Petter Reinholdtsen
Sent: Thu 11/12/2009 9:18 AM
To: kart at nuug.no
Subject: [NUUG kart] Kartverket frigjør dataene sine?

Jeg kom akkurat over
forteller "Statens kartverk kunngjorde i dag at de vil frigi kartene
sine for allmenn bruk fra årskiftet".  Noen som vet mer om hvilke
vilkår dette blir under?

Dette er jo en fin begynnelse, men ikke mer enn det. Det er mange begrensninger:
Det er en visningstjeneste (rasterkart), med restriksjoner:
* Ikke laste ned for mye på en gang!
* Ikke lagre lokalt :-(
  Så det blir fortsatt openstreetmap på gpsmobilen min, for de lar meg få lagre lokalt.
* Ikke skrive ut større enn A3 eller mer enn 150 dpi. 150 dpi på papir er ingenting,
  det blir ikke særlig vakkert.

De oppfordrer til "kreativ bruk" av materialet,
men samtidig har de alle disse begrensningene.
De har vektordata med alle veier, inkludert fartsgrenser, høydebegrensninger osv. (Elveg)
Og bygninger og adresser. Fri bruk av dette hadde vært noe, da kunne man vært
kreativ. :-/

Men det går jo an å se positivt på det. Det er et skritt i riktig retning, og så
får vi presse på for å få flere skritt. . .

Helge Hafting