[NUUG kart] OSM - oversikt over bidragsytere i et område

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sat Nov 14 11:46:51 CET 2009

Hei.

On Sat, Nov 14, 2009 at 10:08:20AM +0100, Hans F. Nordhaug wrote:
> Jeg prøver å få en journalist i Molde til å skrive litt om OSM.
> Han lurte litt på hvor mange bidragsytere det har vært og hvor mye
> de har gjort - hvem er de største bidragsyterne? (Jeg også lurer
> litt på dette.) I JOSM er det et vindu for "author"-info, men når
> jeg velger alle nodene i ett område er visningen brukelig. Jeg
> søkte litt dett i OSM generelt uten å finne løsning på dette
> så derfor spør jeg har. Noen hint?

En liste over alle brukere som har redigert i norge finner du på:
http://stat.latlon.org/no/latest/
Der ligger det også litt generell statistikk om mappehastighet etc.

Listen er ikke helt reell:

- vassloff er ikke en vanlig bruker, men resultatet av et script som la inn
  skille mellom vann og land.

- Noen brukere har kjørt script som gir dem et stort antall redigeringer,
  særlig der scriptene har forsøkt å rette opp i kystlinjen i skjærgårder etc.

- Den hjemmelokasjonen som vises er ikke helt rett. Den er estimert ut ifra
  hvor du har mappet. Hjemmelokasjonen du har satt selv vises bare for de som
  bor nær deg.

- Siden listen viser hvem som har REDIGERT i Norge er det en del utlendinger
  der også. På samme måte vil nordmenn som bare har mappet i utlandet ikke
  komme med.

For å finne ut hvem som er aktiv i et bestemt område er det antakelig lettest å
bruke ITOWorld OSM Mapper:
http://www.itoworld.com/product/osm

For verden under ett ligger det informasjon på:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Statistics

--
Einar Ryeng