[NUUG kart] Bruken av is_in

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sat Nov 14 19:51:48 CET 2009

On Sat, Nov 14, 2009 at 07:11:47PM +0100, Hans F. Nordhaug wrote:
> Jeg lurer litt på om vi har blitt enig om bruken av is_in. Jeg har
> lest http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:is_in

Vel, enige og enige, jeg tror ikke det finnes så sterke følelser for akkurat
denne taggen. I et komplett kart er is_in en unødvendig tag fordi informasjonen
kan finnes ved å se på polygonene fra border=administrative. Siden vi ikke har
et komplett kart (og ikke vil få det på lenge) kan det være lurt å ha is_in for
å hjelpe kartsøk.

Grunnen til at man ikke er helt enige om separatorer i verdien til is_in er at
det har vært litt ulike meninger om hvilken separator som bør brukes, og folk
har holdt seg til det som var "riktig" da de begynte. Så vidt jeg har forstått
er det semikolon som er kosher for tiden.

Personlig anbefaler jeg å unngå hele problemet ved å ikke bruke is_in, men
heller disse mer spesifikke taggene, som burde være mye lettere å bruke for
namefinder og slikt:

  is_in:country=Norway
  is_in:county=Sør-Trøndelag
  is_in:municipality=Trondheim

Jeg har ikke noe godt svar på hva som bør ha is_in og ikke. Prinsipielt burde
det vel vært på alt som har et navn som kan søkes opp.

--
Einar Ryeng