[NUUG kart] Mulig kilde til kommunegrenser i Norge?

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sun Nov 15 11:00:03 CET 2009

On Sun, Nov 15, 2009 at 10:02:52AM +0100, Petter Reinholdtsen wrote:
> Jeg ble tipset om <URL:http://www.unsalb.org/> i kommentarfeltet på
> NRKbeta.  Den hevder å ha interne grenser i verdens land.  Noen som
> vet om den kan importeres i OSM?

Tvilsomt. Det står en slags lisens på siden der som ikke er forenelig med OSM
på minst to punkter:

Fra http://www.unsalb.org/:
> It is prohibited to change the contents of the database without consent of
> the owner.

Ikke teknisk mulig i OSM, og heller ikke ønskelig siden det ikke hadde gitt oss
rett til å oppdatere grenser i etterkant.

> The SALB dataset is for non-commercial purposes only.

OSM er ikke bare for n-c.

Det var dog et interessant datasett i andre sammenhenger, ihvertfall frem til
OSM blir betydelig bedre på det området. Siden det står at datasettet ikke bør
brukes under 1:1 000 000 mistenker jeg at det ikke er de mest høyoppløselige
kommunegrensens som ligger der.

Det jeg antar dette datasettet _kan_ brukes til (om det har høy nok oppløsning)
er rendrede sluttprodukter så som GPS-kart eller web-kart. Da må det inkluderes
i rendringen på ca samme tidspunkt som ASTER og andre datasett med lignende
lisenser.

--
Einar Ryeng