[NUUG kart] Korrekte kart?

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Tue Sep 22 14:12:33 CEST 2009

2009/9/22 Espen Talberg <espental at gmail.com>

> I Moss har gatenavn blitt skrevet på samnorsk, som gir at mange gatenavn
> har endelsen «veg». For noen år tilbake så ble det vedtatt at
> gatenavnene skal skrives på bokmål og endes til «vei».
> Til nå har ikke så mange skilt blitt endret pga kostnaden, og jeg har
> ikke fått med meg hva som skjer videre.

Det er vanlig at dette avgjøres på kommunebasis, enkelte steder følger det
også andre grenser. Et eksempel er Trondheim, der vei brukes i den gamle
Trondheim kommune, mens veg brukes i det som før var landkommunene rundt.

På Østlandet er det stort sett veg som brukes nord for Oslo og vei sør for
Oslo. Oslo bruker vei/veien og gate/gata, med unntak av veger oppkalt etter
nynorskforfattere, da brukes veg/vegen.

(Forøvrig er både veg og vei sidestilte former på bokmål, så å si at man ved
å bytte fra veg til vei gikk over til bokmål blir bare tull.)

 - Gustav