[NUUG kart] stile?

Edward Welbourne eddy at opera.com
Wed Sep 23 12:06:55 CEST 2009

Vi beggynt med:
og jeg spurte:

Snorre E. Johnsen svarer:

> Fra http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:barrier%3Dcycle_barrier  :
> --
>
> Barriers positioned along paths, footways, cycleways or tracks which serve
> to either slow cycle access or prevent it entirely depending on spacing and
> layout. Often made of steel, and laid out in a staggered chicane layout.
>
> The intent may also be to discourage motor vehicle access to the protected
> way: motorcycles and mopeds specifically.
>
> --
>
> Som sagt tidligere, som lest av første mailen er det nøyaktig dette det
> [...]

Jeg synes akkurat at det er ikke hva første mailen spurte om: "cycle
barrier" er det som hindrer sykkel - kansje ikke så svært som det
hindre bil, men i alle fall hindrer det sykkel.  Det Bjørn spurte om
"hindrer biltrafikken men slipper igjennom fotgjengere og syklister".
Ofte, veisperrer som gjøre det faktiske hindrer syklister litt også,
men det er ikke lagt til å hindrer syklister.  Hvis de som bygde det
ment å hindrer syklister, er det en "cycle barrier"; ellers er det
ikke.

So vil jeg vet, some jeg spurte tidligere: hva faktisk var veisperring
som Bjørn spurte om ?

> Bollard er pullert.

A bollard is a column of concrete or stone - usually only about a
metre tall, with a rounded top and slightly sloped sides (so wider at
base than top).  A row of bollards will stop cars passing, but allow
cyclists and pedestrians to move freely through.

Often posts (usually of metal, usually somewhat taller) are used to
the same effect; in practice it would make sense to mark them on a map
as "bollard" when so used.  Sometimes, posts are used with a cross-bar
atop each, to form T-shaped obstacles; these are usually intended to
force bicyclists to dismount (so count as cycle barriers).  Otherwise,
posts and bollards are not cycle barriers.

Gustav Foseid:
> Her er noen stengsler jeg fant på veg hjem fra jobb i går:
> http://www.foseid.no/gustav/gallery/main.php?g2_itemId=1330

26, 37, 39 er bom som hindrer bil men ikke sykkel.
27, 28, 29 stenger vegen !
31 - pullert - beskriver jeg som "post" i engelsk
38 beskriver jeg some en "chicane"; den som er bildet er bygde til å
hindre bil men ikke (så mye) sykkel; hvis begge to sperring var breder
skulle jeg tenk det var ment til å hindrer sykkel også.

	Eddy.