[NUUG kart] Grensen mot russland mere klar - når blir OSM oppdatert?

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Tue Apr 27 23:54:04 CEST 2010

Den 27. apr. 2010 kl. 21.02 skrev Bernt M. Johnsen:

> Feil. De Norge og Russland er enige om prinsippene for hvordan grensen skal trekkes. De endelige grensekoordinatene gjenstår, deretter kommer ratifisering i de respektive nasjonalforsamlingene. Så, du må nok smøre deg med tålmodighet.
> --
> Bernt Marius Johnsen
> "Melius vivit qui remigat"

Sansynligvis kommer grensene i OSM før ratifiseringa, så snart koordinatane kjem ut (førstemann til mølla). Men ikkje forvent at grensene dukker opp i nokon av karttjenestene endå.

Grensene det her er snakk om er dei såkalla eez grensa, eller den økonomiske grensa. Dette er ei grense 200nm utanfor kysten som seier kven som har dei økonomiske rettighetene til området, som fiske og olje.
Territorialgrensa som går 12nm utanfor kysten er det som er den vanlige grensa mellom landa er allerede fastlagt i ein traktat som 7 grensepunkt inne i varangerfjorden, og er importert til OSM.

I dag ligg gråsonen inne i OSM som ei eez grense, men eg har ikkje sett nokon karttjeneste som viser denne grensa enda. Denne vil bli fjerna når den nye traktaten kommer.

Gnonthgol