[NUUG kart] Noen spørsmål om tagging

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Sun Aug 22 18:12:59 CEST 2010

On Sun, 22 Aug 2010 17:24:21 +0200, Karl Ove Hufthammer <karl at huftis.org>
wrote:

> Bjørn Kvisli skreiv:

> Denne synest eg er ein av dei få elementa som er *lett* å tagga i OSM.
> Viss butikken er stor nok til å ha handlevogner (i motsetning til berre
> (merk skrivemåten!).

Jeg ser det er dette wikien foreslår.
Jeg rynker imidlertid litt på pannen av dette. Grunnen er at
dagligvarebransjen i Norge består av mange mellomstore butikker. Ellers i
Europa har man typisk kjempebutikken man handler i en gang i uka, og
minibutikken på hjørnet (med handlekurv) der man han kandle noen få
utvalgte varer. I Norge derimot er det vanlig at man handler litt av "alle
varer" hele uka gjennom, og derfor har vi den typiske Kiwk/Rema1k/Rimi/Ica
nær osv.
Hvis det er dette vi går for, får vi shop=convenience kun for mini
innvandrer butikken på hjørnet o.l, 100kvm Kiwi med et begrenset
vareutvalg, men med trillevogner blir shop=supermarket.
Noe skurrer her synes jeg, men hvis lista er enig i at vi også bør gjøre
det sånn når vi tager butikker i Norge, er det bare å bøye seg for det. :-)

--
MVH
Hans Olav Skogstad