[NUUG kart] Kartverket: "Gratiskartene enda bedre"

Vidar Gundersen vibrog+nuug at gmail.com
Sun Aug 22 23:08:51 CEST 2010

Dere nevner tre elementer:

Cascadenik, som er en CSS (Scheme syntaks, CSS er vel sterkt inspirert
av DSSSL) beslektet innfallsvinkel til Mapnik stilsett. Riktignok
heter det seg at "Making humans edit XML is sadistic!", men det er
ikke nødvendigvis så mye å hente på å bruke Cascadenik. Strukturering,
gjenbruk og modularisering med entiteter er også effektivt. Jeg ser
også at disse to teknikkene kan benyttes sammen. Caskadenik er uansett
en miks av XML og Scheme lignende kode.

Behov for en hostet løsning (for testing/utvikling), siden Mapnik og
relatert programvare ikke er helt trivielt å sette opp. Her har jeg
tidligere spurt NUUG om de vil/kan hoste dette. Har NUUG nok saft til
dette? Evt søke om midler? En server med "Minutely Mapnik" kan fint
kjøre flere rendringer parallelt.
Alternativt firmaer med ekstra prosessor- og linjekapasitet som ser en
verdi å skilte med at "Vi støtter OSM ved å hoste kartpresentasjoner
tilpasset norske brukere..."

Ønske om at noen starter opp arbeidet, hvor communitiet kan løfte
dette videre ved å bidra direkte eller ved å "forke" koden.
Rammeverket kan gå raskt å sette opp, innsetting av symboler og annet
pirk tar mer tid og kan etter min mening være greit å dele mellom
flere bidragsytere.