[NUUG kart] Kartverket: "Gratiskartene enda bedre"

Øystein Tusvik OT at safecomputing.no
Mon Aug 23 22:07:22 CEST 2010

Jeg har her en tile-server her som kjører "Minutely Mapnik" med tiles expire basert på Tirex. Det er ikke så veldig vanskelig å sette opp dette, og det tar ikke mer enn maks et par timer, hvis du ser bort fra førstegangsimporten av planet.osm. Så hvis det er ønskelig kan jeg godt gjøre dette hvis det er noen som kan stille med server(e).

Det som tar tid er å knote med stilsettene, som evt. noen andre kan ta seg av som har tid til dette.

Det er mulig det er andre på lista her som har mye bedre erfaring med dette enn meg, men jeg har gjort meg opp noen meninger om hva som kreves av hardware etc. for å kjøre en løsning med akseptabel hastighet.

Det beste vil nok være å kjøre 4 servere som kan rendre litt hver slik som jeg tror det gjøres på osm.org. Flaskehalsen ser i hvert fall her ut til å være I/O på diskene, kanskje først og fremst søketiden. Har ikke testet med SSD-disker, men jeg vil tippe at disse vil gi et mye bedre resultat enn standard SATA2-disker. Her er spesifikasjonen på serveren jeg har satt opp, som ikke vil være rask nok for annet enn et begrenset antall samtidige brukere som ikke har dårlig tid...

Supermicro X7DWA-N hovedkort
2 stk dual core Intel(R) Xeon(R) CPU 5160  @ 3.00GHz
16GB DDR2 ECC REG
1 stk Areca ARC-1260 24 port SAS Raid Controller
8 stk. Seagate 500GB constellation ES konfigurert i 2 stk RAID-10 hvor PostgreSQL ligger på det ene raid-settet.

Så en eventuelle servere bør ikke være noe dårligere enn dette. Helst flere kjerner og 32GB RAM eller mer. Og som sagt tror jeg SSD kan være å foretrekke fremfor standard SATA eller SAS.

En annen ting jeg fant ut var at PostgreSQL 8.4 fungerte dårlig ytelsesmessig, så v8.3 er nok det mest ideelle.

Bare gi meg beskjed så er jeg klar.

Mvh
Øystein