[NUUG kart] Tileserver (Was: Re: Kartverket: "Gratiskartene enda bedre")

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Mon Aug 23 22:41:40 CEST 2010

On 23. aug. 2010, at 22.07, Øystein Tusvik wrote:
> Det beste vil nok være å kjøre 4 servere som kan rendre litt hver slik som jeg tror det gjøres på osm.org. Flaskehalsen ser i hvert fall her ut til å være I/O på diskene, kanskje først og fremst søketiden. Har ikke testet med SSD-disker, men jeg vil tippe at disse vil gi et mye bedre resultat enn standard SATA2-disker. Her er spesifikasjonen på serveren jeg har satt opp, som ikke vil være rask nok for annet enn et begrenset antall samtidige brukere som ikke har dårlig tid...

Korreksjon: Det er bare en server som backer tile.openstreetmap.org (og tah.openstreetmap.org for den del). [abcd]-aliasene er bare CNAMEs som peker til samme server (dvs, nå eksperimenteres det vel med å flytte noen av disse ut, men da til squid-proxyer).

Grunnen til å ha 4 CNAMEs er at browsere begrenser antall connections pr. hostname, så for at klienten skal kunne laste sider så fort som mulig må man spre det på 4 hostnames (da makser de som regel global connectionlimit).

Specs på den maskinen kan ses her:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Servers/yevaud

Ganske heftig boks, og den pusher også 100Mb/s til tider. Det er faktisk derfor de ser på distribuering av den, de har bare 100Mb/s uplink der den står.

> En annen ting jeg fant ut var at PostgreSQL 8.4 fungerte dårlig ytelsesmessig, så v8.3 er nok det mest ideelle.

Ja, det er en eller annen performance-bug i 8.4 som knekker osm2pgsql, så anbefalingen er 8.3 eller 9.0 (i alpha eller beta for øyeblikket).

Om du ikke har fått det med deg anbefaler jeg deg å sjekke hva som er publisert på nett om Frederik Ramms foredrag om mapnik/osm2pgsql-optimering på SOTM10, det var interessant. Om bare slides er publisert og du lurer på noe er det bare å ta kontakt så skal jeg se om jeg husker noe om hva som ble sagt.

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre
bob at cakebox.net