[NUUG kart] Kartverket: "Gratiskartene enda bedre"

Vidar Gundersen vibrog+nuug at gmail.com
Fri Aug 27 01:25:19 CEST 2010

da er jeg ferdig med en enkel prototype. det ser slik ut:
http://www.vidargundersen.com/osm/screenspec-prototype-20100826.png

koden er plain-vanilla Mapnik, siden Cascadenik har en bøgg som ikke
gjør det mulig å bruke gjenbruke kode ved hjelp av entiteter. jeg ser
ikke noe i veien for å oversette til Cascadenik etterhvert, eller
bruke Cascadenik til å generere enkelte filentiteter, hvis noen vil
hacke litt på Cascadenik.

koden ligger her:
http://svn.openstreetmap.org/applications/rendering/nor-screenspec/

jeg har hoppet bukk over mange detaljer, som feks symboler,
kraftlinjer, stup, myr, tekst, administrative grenser. jeg skal legge
inn noe mer av dette i morgen, men jeg forventer at dette stilsettet
skal utvikles av flere bidragsytere.

jeg merker meg også at Topo2 rendringen på statkart.no har store og
små avvik fra spesifikasjonen, som feks flatefarger ved ulike zoom
(det er et skifte ved zoom=15-16). ikke umulig at jeg har oversett
noe.

jeg har også oppdaget at implementasjonen vil fremtvinge bruk av lite
brukte og kanskje innføring av nye tagger. feks skiller
spesifikasjonen mellom flere ulike typer bygninger.

2010/8/23 Karl Ove Hufthammer <karl at huftis.org>:
> Det einaste som er litt synd, er at kartografispesifikasjonen *ikkje* er
> skriven slik, som ein serie generelle reglar pluss spesifikke tilpassingar
> av desse for spesialtilfelle. I spesifikasjonen er *alt* spesialtilfelle.
> Det står for eksempel ikkje at alle element skal ha skrifta Verdana, og at
> ting som har med sjø og vatn å gjera i tillegg skal ha blå skrift, eller
> at namn på byar i tillegg skal ha store bokstavar.

dette er vår utfordring nå: har noen tid til å bearbeide
spesifikasjonen og lage en mer kompakt sammenfatning med relevante OSM
tagger? uttrykk det gjerne med Cascadenik syntaks (pseudokode --
trenger ikke å virke). spekken er tidkrevende å lese, og
strektykkelser og fontstørrelser må regnes om for hver enkelt
målestokk siden de er oppgitt med relative mål.
jeg tenker på noe sånt, f.eks.

Næringsbygg [building=yes][zoom>=16] {
  fill-color: rgb(115,163,212);
  line-color: black;
  line-width: 0.5;
}
Bolig [building=yes & building:use=residential][zoom>=16] {
  fill-color: rgb(196,135,35);
  line-color: black;
  line-width: 0.5;
}
Næringsbygg [building=yes][zoom>=13][zoom<=15] {
  fill-color: rgb(90,135,222);
}