[NUUG kart] Skog iu Røyken er borte

Christian Ekstra christian.2res1 at tele2.no
Sun May 23 02:32:09 CEST 2010

Slik jeg forstod det var spørsmålet på slutten der hvorfor kan man ikke
bare kan tegne opp et område inni en skog og tagge det som et jorde,
uten å legge til relations som forteller at jordet ikke er en del av skogen.

Jeg lurer selv på hvorfor man valgte å gjøre det på denne måten. Hvorfor
bruker man for eksempel layer/z-order for å spesifisere hvilket område
som er øverst og dermed gjeldende som beskrivelse av terrenget, i stedet
for å bruke relations for å lage hull i skogen til alle mulige områder
som måtte befinne seg der. Eventuelt kunne man hatt en standard
prioritering av de ulike områdetypene, hvor for eksempel vann, jorde og
myr hadde høyre prioritet enn skog. Dermed kunne man tegne disse inne i
skogen, uten å måtte opprette en relation til skogen for å angi at det
skal være et hull i skogen. Basert på den lille erfaringen jeg har med å
redigere multipoligoner, kunne dette spare mye arbeid og hodebry, når
man manuelt må legge inn hvert eneste lille område i skogen som en inner
på multipolygonet. Men når en standard først er etablert er det jo
fornuftig å holde seg til den.

Hilsen Christian