[NUUG kart] Skog og hogstfelt

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Sun May 23 14:48:17 CEST 2010

On 05/23/2010 11:02 AM, Vidar Gundersen wrote:
> Jeg har inntrykk av at det råder litt forvirring rundt
> tagging av skog. I Norge har vi stort sett holdt oss til
> natural=wood, selv om det sikkert kan diskuteres
> i forhold til definisjoner av natural=wood og landuse=wood/forest:

Problemet er i Norge er så og si alt skog som det blir drevet skogbruk
på, iallefall i sydNorge. Beskrivelsen av landuse=wood/forest, da jeg
laget den Norske siden for tagging, henviste mer en skog-plantasje, og
ikke en skog som drives med 10% hogst, slik mye av Norsk skog blir
forvaltet. Andre tar ut mindre områder med 90% hogst...

Slike plantasjer av skog er i følge Allemannsretten dyrket mark, og er
ikke uten videre tilgjengelig for almenheten (grunnet fare for skade på
"produktet").

Jeg syntes at vi i Norge, som har så mye skog per inbygger, ikke bør
begynne med en slik differanse mhp. vill skog og skog med 10% hogst
eller periodevis 90% hogst. Det blir alt for å vedlikeholde, og er en
invitasjon til utdaterte kart.

Jeg syntes derfor vi bør kun differensiere mellom plantasje, skog og
nasjonalparker/vernet skog.

Jeg skulle heller ha sett at vi gikk motsatt vei, og hadde en tag som
anga "landuse=rural", som sier at det er en blanding mellom dyrket mark,
skog, driftbygninger osv. Vi er alt for få folk i Norge til å kartlegge
alle tuene i naturen og på landet..

Må huske at taggene har et utgangspunkt i Britisk behov. Allemannsretten
i Norge gjør ting litt anderledes enn f.eks. i England og USA. I USA kan
du bli arrestert for å gå inn på et "managed forest", mens i Norge
sliter du først etter du ikke har flyttet telt ditt på 48 timer...
Dette gjør også behovet tagging anderledes.

Plantasje med gran i Bergen.
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&ie=UTF8&cd=1&geocode=FXFDmwMdurRRAA&split=0&sll=37.0625,-95.677068&sspn=23.875,57.630033&ll=60.48843,5.375678&spn=0.000846,0.005472&t=h&z=18

--

Michael Eric Menk