[NUUG kart] Foto frå luftskip

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Mon May 24 17:04:30 CEST 2010

Gnonthgol wrote:

> Er det nokon som har litt greie på fjernstyrte fartøy hadde det vert morsomt å prøvd å lage eit luftskip med GPS motaker og digitalt kamera for å ta bilder av Bergen. Eg må inrømme at eg har vert inne på tanken, men eg har ikkje kompetanse eller tid til å gjennomføre det åleine. Ellers er det jo mulig å ta luftfoto fra andre fartøy som t.d. paraglider.

Om du like vel skal gå gjenom det byråkratiske, vil det gjerne være lite
lett å få til en avtale med en lokal flyklubb. I Bergen finnes Bergen
Aeroklubb, som det kanskje går an å samarbeide med. Et småfly kan dekke
langt større områder enn et modellfly, luftskip eller paraglider kan.
Får vi til en avtale med en flyklubb eller lignende, trenger det ikke
bli så svindyrt heller.

Jeg kan heller ikke noe særlig om hvordan en gjør dette, men det kunne
like vel være artig å prøve å få det til, og jeg kan bli med å prøve å
få til noe slikt i Bergen dersom det er flere som ønsker å få det til,
og ønsker å gå gjenom det som kreves av byråkrati for å få dette til.

-Gisle