[NUUG kart] Skog iu Røyken er borte

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed May 26 10:19:28 CEST 2010

On Sun, May 23, 2010 at 08:13:26AM +0200, Bjørn Kvisli wrote:
> Jeg mener å ha lest (uten at jeg har tilgang til wiki nå) at layers
> skal brukes til å markeree hva som fysisk er over/under (ex: bro over
> elv) og ikke brukes til å påvirke rendringen? Tar jeg feil her?

Mitt inntrykk er også at layer=* er ment som fysisk z-ordering, og ikke
rendering-hints.

Multipolygon er den riktige løsningen, gitt den datamodellen vi tross alt har.
Problemet, det største ihvertfall, er at det fortsatt er litt dårlig
editorstøtte for dem. Sannsynligvis bedrer det seg over tid.

Det er flere ulemper med å bare ha en standard prioritering av områdetyper.
For eksempel blir det plutselig veldig tag-spesifikt, mens OSM er laget for å
tillate fri tagging. Dessuten er det jo ikke noe som sier at det er vanligere
med et jorde i en skog enn et skogholt på et jorde.

I tillegg blir det veldig vanskelig å beregne arealet av et område, siden du må
gå gjennom alle andre områder som overlapper det (i praksis alt med
overlappende bboxer) og for hvert par sjekke hva som har høyest prioritet.
Dernest må du bestemme hvordan ukjente tagger skal behandles.

Alt i alt er det nok best å fortsette med multipolygon og heller håpe
på - eller hjelpe til med - bedre støtte for det i editorene.

--
Einar Ryeng