[NUUG kart] Skog iu Røyken er borte

Vidar Gundersen vibrog+nuug at gmail.com
Sun May 23 09:11:51 CEST 2010

først,
den aktuelle skogen er på plass igjen.
feilen skyldtes at relasjonen (359506) manglet type=multipolygon.
trådstarter har reparert denne.

Bjørn Kvisli skrev:
> Jeg vet nå ikke om dette området  var så komplisert. Det gjelder ett
> skogsomraade som hadde en outer relasjon til et multipolygon. Inni der
> var det flere inner områder. Er ikke det ryddig?

det er nå 12 multipolygoner i området,
og det var flere: jeg har tidligere satt sammen 359506 av tre eller fire
ulike mulipolygoner. det er en tidkrevende jobb.

man kan også se skjøtene mellom skogene.

det betyr ikke at jeg synes skogpolygoner skal være veldig store.

på hedemarken har det blitt et kjempestort skogobjekt, men jeg lurer
på om det kan være litt uhåndterbart. f.eks. ved uttrekk (og rendring)
av små områder blir skogen ikke med. det var jeg som begynte den
strategien, kontra f.eks. å klippe skogen i to ved Rv.3/25.
synspunkter på dette?

2010/5/23 Christian Ekstra <christian.2res1 at tele2.no>:
> Slik jeg forstod det var spørsmålet på slutten der hvorfor kan man ikke
> bare kan tegne opp et område inni en skog og tagge det som et jorde,
> uten å legge til relations som forteller at jordet ikke er en del av skogen.

det jeg mente.

> Jeg lurer selv på hvorfor man valgte å gjøre det på denne måten. Hvorfor
> bruker man for eksempel layer/z-order for å spesifisere hvilket område
> som er øverst og dermed gjeldende som beskrivelse av terrenget, i stedet
> for å bruke relations for å lage hull i skogen til alle mulige områder
> som måtte befinne seg der. Eventuelt kunne man hatt en standard
> prioritering av de ulike områdetypene, hvor for eksempel vann, jorde og
> myr hadde høyre prioritet enn skog.

rendrerne gjør en slik prioritering:
hvis man tegner et jorde inni en skog vil jordet bli vist fordi det
ligger en implisitt lagdeling i rendreren: hav tegnes feks først, så
skog og landuse=* [^1] over dette og deretter veier. jeg vet ikke om
dette er en standard eller en antagelse som de som har programmerer
stilsett vanligvis gjør.

[^1]: men ikke landuse=forest. den vil havne under natural=wood. (jeg
synes det er ulogisk.)