[NUUG kart] Multipolygon med flere veier som outer

Christian Thoresen christian.2res1 at tele2.no
Wed May 26 11:42:18 CEST 2010

Sitat fra "Skog iu Røyken er borte" tråden:
> Jeg leste forøvrig på wiki at den ytre delen av multipolygon nå kan
> bestå av mer enn en way hvis de tilsammen utgjør et lukket område.
> Taggingen (ex:landuse eller natural) skal ligge på relasjonen og ikke
> på den ytre way-en. Hvis et skogsåmråde f.eks begrenses av en bilvei
> på den ene siden, gjør man denne til et medlem av relasjonen. Selvom
> den er tagget highway=residential vil den da ble en del av grensen for
> skogen.

Jeg lurer på hvordan dette skal gjøres hvis en av way-ene som avgrenser
området er lenger enn den delen av den som avgrenser området.

Et enkelt eksempel er en hovedvei med en rasteplass med gjennomkjøring.
Hovedveien og den veien som går en avstikker gjennom rasteplassen
avgrenser en gressplen som skal tagges. Hovedveien er jo i dette
tilfelle mye lenger enn delen av den som avgrenser gressplenen. Kan
hovedveien i dette tilfellet benyttes som en avgrensende vei for
gressplenen? Må den eventuelt deles opp? Veiene blir jo allerede delt
opp i mange småbiter for å tagge fartsgrenser og annet som er direkte
relatert til veien.

Et annet mer nyttig eksempel er om man har en skog som i stor grad
avgrenses av en hovedvei, mens det enkelte steder er bebyggelse mellom
skogen og hovedveien. Om man da bruker hovedveien som en avgrensning vil
det jo bli tvetydig om man også bruker grensa mellom bebyggelsen og
skogen som en outer - området med bebyggelse vil jo da ligge mellom to
outer way og dermed også være skog. Løsningen dersom man ikke deler opp
hovedveien kan i så fall bli å tagge bebyggelsen som inner for at den
ikke skal være en del av skogen.

Hilsen Christian