[NUUG kart] Foto frå luftskip

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Thu May 27 06:30:59 CEST 2010

2010/5/25 Gisle Sælensminde <gisle at snirklasjon.no>

> Bergen kommune har flyfoto over Bergen, men de er ikke helt nye (2005),
> men det er kanskje et alternativ å prøve å få fatt i disse før vi
> fotograferer selv. Jeg vet ikke om Bergen Kommune vil dele disse
> dataene, siden de er brukt og prossesert av kartverket. Vå må i så fall
> få fatt å det rå billedmatriellet, som det ikke er så sikkert at de har
> lett tilgjengelig. Det kan kanskje være like greit å ta bilder selv.

Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i Norge Digitalt-avtalene, men så vidt
jeg kan ikke se hvorfor Bergen kommune (eller noen annen kommune) skulle
miste råderett  over ortofotoene selv om de er gjort tilgjengelig for de
andre Norge Digitalt-partene. Det er jo også verdt å nevne at Bergen kommune
har gitt bort disse fotoene til Google for bruk i Google Maps og Google
Earth.

 - Gustav