[NUUG kart] Skog iu Røyken er borte

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Thu May 27 11:15:40 CEST 2010

Vidar Gundersen wrote:

> i det området er det veldig mange multipolygoner, og
> så jeg vil tippe det har blitt noe feil etter at en eller annen
> drev litt vedlikehold på kartdataene der, siden disse har vært
> veldig uoversiktlige.
>
> ideelt sett bør skogen i området der tegnes på nytt.

Hvorfor i all verden? Hvis skogen er tegnet, så er den tegnet.
Det eneste som gjenstår da, er å rette opp eventuelle feil?

> jeg er mindre begeistret for multipolygoner.
> hvorfor må man egentlig lage multipolygon når det er dyrket mark inni en skog?

Fordi det ikke vokser skog på den dyrka marka. Det er ikke *både* skog
og åker på en gang. Men hvis du overlapper "landuse=farm" og
"natural=wood" så er det akkurat det du sier.

Det kan være både skog og gård på en gang, f.eks. beiteområder med nok
trær til at det kan kalles skog. Men en kornåker er ikke skog.

At du ikke liker multipolygoner, betyr ikke at du bare kan ta dem
bort - medmindre du har en fullgod erstatning. Hvis problemet bare er
at multipolygon er kronglete å bruke, så mas heller litt på de som
utvikler josm og potlatch (eller hva du nå bruker.) Programmene
kan sikkert gjøres mer brukervennlige enn de er nå.

Helge Hafting