[NUUG kart] Multipolygon med flere veier som outer

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Thu May 27 11:29:28 CEST 2010

Christian Thoresen wrote:
> [...]
> området er lenger enn den delen av den som avgrenser området.
>
> Et enkelt eksempel er en hovedvei med en rasteplass med gjennomkjøring.
> Hovedveien og den veien som går en avstikker gjennom rasteplassen
> avgrenser en gressplen som skal tagges. Hovedveien er jo i dette
> tilfelle mye lenger enn delen av den som avgrenser gressplenen. Kan
> hovedveien i dette tilfellet benyttes som en avgrensende vei for
> gressplenen? Må den eventuelt deles opp? Veiene blir jo allerede delt
> opp i mange småbiter for å tagge fartsgrenser og annet som er direkte

Hvis du skal bruke veien til en slik avgrensing, må du nok klippe den
opp ja. Men du trenger ikke gjøre det. Du kan tegne gressplenen som
som et eget polygon - og bruke de samme nodene. Da får du et areal
(gressplen) som overlapper med veien, men det gjør ikke noe.

> Et annet mer nyttig eksempel er om man har en skog som i stor grad
> avgrenses av en hovedvei, mens det enkelte steder er bebyggelse mellom
> skogen og hovedveien. Om man da bruker hovedveien som en avgrensning vil
> det jo bli tvetydig om man også bruker grensa mellom bebyggelsen og
> skogen som en outer - området med bebyggelse vil jo da ligge mellom to
> outer way og dermed også være skog. Løsningen dersom man ikke deler opp
> hovedveien kan i så fall bli å tagge bebyggelsen som inner for at den
> ikke skal være en del av skogen.

Det er en måte å gjøre det. Men det blir mange huller i det skog-
polygonet. Siden det er kronglete å lage huller, ville jeg ikke laget
huller på kanten av polygonet. Bedre å tegne opp skogen, bebyggelsen
og veien separat. De kan selvfølgelig bruke de samme nodene, noe
som gjør det mye enklere å justere grensene ved behov.

Helge Hafting