[NUUG kart] [Bulk] Re: Vei med heltrukket midtlinje

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Thu May 27 19:33:35 CEST 2010

On 05/27/2010 03:32 PM, Åsmund Grammeltvedt wrote:
> Hva skal f.eks. via-noden være? Må man for en way E-E'-E'' dele denne opp i to
> separate ways, E-E' og E'-E'' og for hver av dem legge in to
> restriction=no_u_turn med from=EE', to=EE', via=E og from=EE', to=EE', via=E'?

Slik jeg forstår det, må du ha en node, og to veier. Dersom veiene ikke
er en-veis-kjørt, må de slutte, begynne på noden (krysset).

a---------x-----------b

Hvis a-b er vei med heltrukket linje, så må veiene a,b,c og d slutte/begynne i node x.

fra d via x til a er ikke tillatt.
fra d via x til c er ikke tillatt.

fra a via x til c er ikke tillatt.

fra b via x til d er ikke tillatt

fra c via x til b er ikke til,att
fra c via x til d er ikke tillatt

> Eller er det meningen at man ikke skal kunne u-svinge på noen av nodene, så
> lenge det finnes en no_u_turn-restriction som har hele wayen som to og from,
> uavhengig av hva via-noden er?

Der er relativ vanlig at kart-programvare ikke tegner opp ruter med
u-sving. GPS-ene antar at det ikke er mulig/lov å ta u-svinger, og ruter
om på sideveier for å snu. GPS-ene sier f.eks. "vend om" eller "make
u-turn when possible" dersom de ikke finner sideveier som de kan ta en
"sirkel-løype" på.

--
Michael Eric Menk
Linkedin: http://no.linkedin.com/in/mikemenk