[NUUG kart] Fwd: Nordisk OSGeo chapter

Geir Aalberg geira at met.no
Wed Nov 3 17:11:54 CET 2010

Jeg registrerer med overraskelse at responsen på dette innlegget har
vært øredøvende stillhet. Det er kanskje slik at navnet Statens kartverk
har ført til at innholdet har blitt filtrert ned i /dev/null? I så fall
anbefaler jeg at man tenker seg om en gang til.

Saken gjelder altså starting av et lokalt chapter av OSGeo, som er:

> The Open Source Geospatial Foundation, or OSGeo, is a not-for-profit organization whose mission is to support and promote the collaborative development of open geospatial technologies and data. [...] The foundation's projects are all freely available and useable under an OSI-certified open source license.

Blant målene deres [1] kan nevnes:

* To promote freely available geodata - free software is useless
   without data.
* To promote the use of open source software in the geospatial industry
   (not just foundation software) - eg. PR, training, outreach.
* To encourage the implementation of open standards and standards-based
   interoperability in foundation projects.

Ikke så veldig ulikt hva NUUG driver med innen geodata, med andre ord.

De sponser også utvikling av en rekke programvareprosjekter. Både
MapServer og OpenLayers (som vel begge brukes av Open Streetmap) er
offisielle OSGeo-prosjekter. De publiserer også en Xubuntu-basert
Live-CD med en mengde fri geoprogramvare og -data (som jeg har brukt
daglig på jobb i to måneder siden disken røyk pga strømbrudd).

Da Trond Michelsen og undertegnede (begge ansett i Met.no, samt
tidligere i styret for Oslo.pm og NUUG-medlemmer) nylig var på
FOSS4G-konferansen (Open Source Geospatial Software) snakket vi med Jeff
McKenna [2] om å starte et norsk chapter, og å dra veksler på NUUG og
OSM-prosjektet i den forbindelse. Imidlertid var tydeligvis også andre
kommet på den ideen, og like etterpå kom da henvendelsen under fra en
initiativtager hos Statens kartverk.

Hittil er det en overveldende majoritet av statlige organer blant
interessentene, anført av Kartverket, Norges geologiske undersøkelse,
AVINET og Met.no på den norske siden, samt et par firmaet. Ingen
uavhengige organisasjoner som fronter fri programvare eller data har
meldt noen interesse, og bortsett fra Met.no som har en åpen
datapolitikk [3] bedriver trolig alle andre instanser en kommersiell
virksomhet innen salg/lisensiering av geodata (og er ofte OSMs motpart
når det er snakk om å få frigitt offentlige geodata).

Jeg synes derfor det er svært uheldig dersom ingen uavhengige norske
organisasjoner blir representert i denne internasjonale organisasjonen,
siden det å la kommersielle aktører får bestemme hva som skal utgjøre
"frie data" blir som å la bukken passe havresekken. Dessuten kan et
slikt forum være en glimrende anledning for OSM til å argumentere
hvorfor slike ting som kommunegrenser burde være fri informasjon (eller
evt for Kartverket å argumentere hvorfor det ikke bør være det).

[1] http://www.osgeo.org/content/foundation/about.html
[2] http://wiki.osgeo.org/wiki/Jeff_McKenna
[3] http://met.no/Om_oss/Organisasjonskart/Informasjonsseksjonen/
[4] http://live.osgeo.org/