[NUUG kart] Journalist lager sak om kommunegrensene

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Sat Nov 27 22:52:23 CET 2010

2010/11/27 Kai Stian Olstad <kart at olstad.com>

> I artikkelen står det:
> "Open Street Map er organisert som en stiftelse i USA. Og på grunn av
> det norske kartmonopolet er det overveiende amerikanske data som ligger
> til grunn for den norske delen av openstreetmap.org."
>
> Er ikke dette feil, er ikke stiftelsen britisk?

Jo, det stemmer. Så vidt jeg kan se, så er det den eneste egentlige
faktafeilen i artikkelen. Journalisten hørte om OpenStreetMap første gang
rundt lunsj på torsdag, så jeg synes egentlig han har klart å forstå
sammenhengene ganske bra.

Jeg fikk inntrykk av at han egentlig jobbet med noen andre aspekter rundt
frie offentlige data, men syntes kommunegrenser og OSM var ei bedre
vinkling.

 - Gustav