[NUUG kart] Journalist lager sak om kommunegrensene

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Tue Nov 30 13:06:09 CET 2010

On Tue, Nov 30, 2010 at 12:00:23PM +0000, Geir Aalberg wrote:
> From: "Trond Michelsen" <trondmm-nuug at crusaders.no>
> Debatten om fri tilgang til offentlige data har pågått i årtier
> og er vel neppe verdt å gjenta i sin helhet på denne lista. Det
> burde vel holde å si at dersom det ikke var viktig ville neppe
> data.gov.uk blitt opprettet.

Jeg spør ikke om frie offentlige data som konsept. Det jeg lurer på er
hvorfor det er viktig med frie kommunegrenser som er 100% nøyaktige.

> Nei, det er kun ett _eksempel_ på hvorfor dette burde være fritt
> tilgjengelig. Hvis man greier å finne mange nok gode eksempler på
> uheldige effekter av dagens monopolpraksis vil sjansen for å få
> endret den bli større. Hovedargumentet for OSM er at de i dag
> mangler koordinatene i OSM.

Vel, det ble nevnt tidligere i tråden at man burde ta med en
journalist ut i skogen, og demonstrere at det ikke er mulig med frie
data å finne ut hvilken kommune man befinner seg i. Spørsmålet mitt er
da egentlig: Hvorfor er det så viktig å vite hvilken kommune man
befinner seg i når man er ute i skogen?

Hvis poenget er å lage en avissak der man ønsker å få publikum til å
forstå hvorfor de burde bry seg om at kommunegrensene ikke er fritt
tilgjengelig, så synes jeg man bør komme opp med eksempler som betyr
noe for folk flest. Jeg er også opptatt av frie data, og jeg synes
også av prinsipp at alt av kartverkets data burde være fritt
tilgjengelig, men hvis gruppen ikke klarer å overbevise meg om at
nøyaktige kommunegrenser er noe vi alle faktisk _trenger_, at det er
noe mer enn "kjekt å ha" eller "vi har lyst på", så tror jeg det skal
bli vanskelig å overbevise det store publikum.

--
Trond Michelsen