[NUUG kart] Journalist lager sak om kommunegrensene

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Tue Nov 30 16:19:29 CET 2010

2010/11/30 Trond Michelsen <trondmm-nuug at crusaders.no>

> Jeg spør ikke om frie offentlige data som konsept. Det jeg lurer på er
> hvorfor det er viktig med frie kommunegrenser som er 100% nøyaktige.

Vel, først og fremst prøver vi å lage et kart og det blir bedre dersom det
kombineres med grensedata. De behøver kanskje ikke være 100% nøyaktige, men
dagens kilometeravvik er for dårlig.

Kommunegrensene er dessuten virkeområde for kommunale vedtekter. Feirer man
for eksempel nyttår, kan kommunegrensene avgjøre om man har lov til å skyte
opp fyrverkeri eller ikke, mens de grensedataene som er frigjort plasserer
ganske betydelige områder feil.

Kommunenes flateinnhold brukes for å beregne økonomisk støtte til kommunene.
Uten grensedata er det umulig å kontrollere disse beregningene?

Dessuten, mener jeg, at det er viktig å få avklart om Statens Kartverk
bryter loven når de nekter å frigi disse dataene, helt uavhengig av hva de
kan brukes til.

 - Gustav