[NUUG kart] Kart og offentlige data

Øyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Wed Feb 2 11:33:32 CET 2011

Jeg følger med interesse det arbeidet som gjøres med offentlige data og da
spesielt visningstjenesten til Statens Kartverk og frigiving av kartdata.

Den britiske ordnance survey kan jo være noe å sammenlikne med.
De tilbyr en API for utvikling av applikasjoner (noe restriktiv, minner om
den norske), men også datamateriale etter Open Government License
(minner om CC), i vektorformat, egnet for kart ned til 1:15000 målestokk.
Høydedata egnet for kart med målestokk 1:50000. Kommunegrenser i
shapeformat er også inkludert i dette og kan lastes ned fritt (bare som
et apropos). Det er imidlertid ikke alt som er frigitt.

http://www.ordnancesurvey.co.uk/oswebsite/opendata/

Nå er sikkert dette kjent for flere her allerede. Jeg lurer på en ting: Er det
noen som har oversikt over hvilke andre (europeiske) land som har gjort
tilsvarende? En oversikt/sammenlikning kunne vært nyttig i den norske
debatten....

mvh
Øyvind