[NUUG kart] Kart og offentlige data

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Wed Feb 2 15:53:16 CET 2011

2011/2/2 Øyvind Hanssen <ohanssen at acm.org>:
> Jeg følger med interesse det arbeidet som gjøres med offentlige data og da
> spesielt visningstjenesten til Statens Kartverk og frigiving av kartdata.

Kartverket har vel egentlig ikke frigitt kart_data_ enda:
Ferdigrendrede kart kan brukes, men mange begrensninger.
N5000 datasettet ognet for oversiktskart er frigitt med en share alike lisens.
Skjermkartografispesifikasjonen er frigitt slik at andre kan
implementere denne kartografien (og det er gjort, for Garmin GPS og
for web).
Turkartsymboler (TTF fonter) kan brukes vederlagsfritt og uten
kreditering, men de har ingen info om lisensiering/tilgjengelighet ute
(en PDF som Google søk kan finne, og en svært imøtekommende og
hyggelig kontaktperson hos Kartverket).

> Er det noen som har oversikt over hvilke andre (europeiske) land som har gjort
> tilsvarende? En oversikt/sammenlikning kunne vært nyttig i den norske
> debatten....

her er noen småting:

Örebro kommune frigir noen geodata under ODbL:
http://www.epsiplus.net/news/news/orebro_releases_geodata_under_odbl

Nederland:
privat kartnavigasjonsaktør donerte sine kartdata.
diskutert på lista her tidligere.

EU:
Corine Land Cover, et datasett i 1:100k skala /100m oppløsning over geografi.
http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/clc-2006-vector-data-version
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Corine_Land_Cover

Ortofoto

Bergen kommune tilgjengeliggjorde sine ortofoto til Google i 2006:
http://www.bt.no/forbruker/vitenskap/article259959.ece

Danmark:
Fugro Aerial Mapping A/S is a Danish aerial imagery company. Fugro
has shared their 40cm Danish photography with OpenStreetMap community
for tracing vector data in to OpenStreetMap
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Fugro

Microsoft/Bing:
har gjort ortofoto tilgjengelig som grunnlag for å trace OpenStreetMap.

jeg ser frem til at Norge i bilder kan benyttes:
sett at de tillater å bruke flyfotoene til å tegne kart etter, men
med krav om kildeangivelse og at de forbeholder seg retten til
å tilbakeføre det som er avtegnet med tanke på å korrigere egne kart.
det vil bidra til å revolusjonere turkart/dekning av stier for eksempel,
et område hvor Statens Kartverk ikke har fått så mye ressurser.