[NUUG kart] Tettstedsgrenser

Steinar Hamre steinarh at pvv.ntnu.no
Fri Feb 18 10:36:28 CET 2011

Hei, fint at noen ser på dette igjen.

On Thu, Feb 17, 2011 at 09:54:27PM +0100, Vidar Gundersen wrote:
> Jeg har valgt å kildehenvise slik:
> source=Statistisk Sentralbyrå (2009), http://www.ssb.no/tettstedkart/
>
> Jeg har forsøksvis importert tettsteder lengst syd på Hurum, rundt Ski
> og Enebakk.
> Her finnes Bing for sammenligning.
>
> Det var nødvendig å kjøre simplify (jeg satte 10 meter) for å få ned
> datamengden (antakelig bezier kurver i shapefila).

Sist vi så på disse dataene var det er problem at de på grunn av måten
de ble laget på alltid stikker 150 utenfor ytterste hus.  I tillegg er
dekker det også sentrumsområder, industriområder og sportsanlegg.  I
praksis er mindre enn 50% av området avgrenset av disse polygonene residential.

Dette gjør, etter min mening at de ikke kan brukes til
landuse=residential.  Det dette likevel kan brukes til, er et
place=village(/town/city)-polygon, som kan brukes til å
vise hvor det finnes tettsted på grove zoom-nivåer,
før du kommer så langt inn at du ser landuse-områder.
Dette er også et mer naturlig sted å hekte et
population-attributt.

Det kan også brukes til å estimere hvor stor del av tettstedene i Norge
vi har kartlagt.

En annen fin ting ar at det gir oss et konstistent sted å skille mellom
village og hamlet.

	Steinar