[NUUG kart] Tagging av bygninger i OSM

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Fri Feb 18 15:45:55 CET 2011

I forbindelse med implementering av Kartverkets skjermkartografi i
Mapnik, var det aktuelt å studere tagging av bygninger, siden denne
skiller mellom bolighus og kommersielle bygg ved å tegne disse hhv
brune og blå. Etterhvert som mange hus tegnes inn etter Bing foto blir
det mer aktuelt å filtrere bygg også. Feks er store bygg fine
landemerker, mens visning av bolighus kan oppleves som støyete.
Tegnereglene i beta-lagene på openstreetmap.no tegner nå inn alle
bygninger fra zoom=13, men kan jeg tenke meg å vise bolighus først ved
zoom=15.

De fleste tagger bygninger ganske enkelt med building=yes
OSM wikien foreslår et skjema hvor man bruker building=house,
building=office, osv
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Building

Man kan også dedusere dette basert på annen tagging i tillegg til building=yes.

- amenity=public_building, amenity=library
- shop=mall, shop=car, osv (butikker)
- office=government, office=insurance, osv (kontorbygninger)
- craft=brewery, craft=sawmill, osv (mindre industribygninger)
- man_made=works (fabrikkbygninger)

Et siste alternativ er å anta at bygninger med mindre enn en gitt
grunnflate er eneboliger.

Stilsett for dette (foreløpig testet i JOSM, men MapCSS støttes av Potlatch2):
https://github.com/vibrog/mapcss-hiking/blob/master/buildings.mapcss