[NUUG kart] Tagging av bygninger i OSM

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Sat Feb 19 09:26:05 CET 2011

Vidar Gundersen wrote on 18.02.2011 22:38:04:

> [...]
> ett sett entydige verdier. vi må som et minimum definere hva vi vil
> skal være gjeldende i de norske tegnereglene. flere verdier er endret
> siden jeg så på dette første gang for noen mnd siden. tegneregler må
> ta høyde for alle mulige verdier som er ukjente.
> 2. er ikke så skalerbar i tilfeller med bygninger som har flere
> bruksområder. butikk, kontorer, postkontor (building=yes, shop=yes,
> office=yes, amenity=post_office)
>

> vi har behov for å skrive
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NO:Key:building
> kanskje vi skal ta ei økt på den, Sverre?

Ja, det  blir jeg med på.  Vi lager et forslag og så kan folk komme med
innspill. En del av alternativene er jo ganske åpenlyse. Og så spørs det
om vi skal si at et bygg bare skal være en type etter hva bygget
hovedsakilg er, eller skal man ha tagger for alt som finnes i bygget. På
Majorstua f.eks. er det mange forekomster av butikk i 1. etg  og
leiligheter over. Hva tagger man da? Begge deler?

Jeg starter forresten vinterfeier nå så jeg kommer til å være litt offline
i perioder.

> vi kan kanskje studere Taginfo?
> http://taginfo.openstreetmap.de/keys/?key=building

Den var jo gangske fin. De fleste bruker building=yes altså.

-SVerre