[NUUG kart] Tagging av bygninger i OSM

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Fri Feb 18 22:38:04 CET 2011

2011/2/18 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no>:
> Jeg må si jeg liker denne best. Enkelt og greit å forstå og holde oversikt
> over.

ja, enig, men den har noen haker:
1. listen over verdier er ikke innarbeidet. man har knapt landet på
ett sett entydige verdier. vi må som et minimum definere hva vi vil
skal være gjeldende i de norske tegnereglene. flere verdier er endret
siden jeg så på dette første gang for noen mnd siden. tegneregler må
ta høyde for alle mulige verdier som er ukjente.
2. er ikke så skalerbar i tilfeller med bygninger som har flere
bruksområder. butikk, kontorer, postkontor (building=yes, shop=yes,
office=yes, amenity=post_office)

vi har behov for å skrive
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/NO:Key:building
kanskje vi skal ta ei økt på den, Sverre?

> Vet vi noe om hva som brukes mest ellers ute i verden?

vi kan kanskje studere Taginfo?
http://taginfo.openstreetmap.de/keys/?key=building