[NUUG kart] T-bane/tog stasjoner/stopp dobbelt kartlagt i oslo

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sun Feb 27 11:40:10 CET 2011

2011/2/27 Wolfgang Leister <wolfgang.leister at nr.no>:

> Tror man burde skille mellom selve bygget (building=train_station ifølge
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Railway_stations) og funksjonen
> (railway=stop/station). De enkeltstoppene for de ulike systemene
> (tog,trikk,buss,T-bane) burde beholdes. Jeg ser kun problemet med at
> stasjonen er under jorda ...

jeg _tror_ OSM-wikien skiller seg litt fra praksis.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Railway_stations

slik jeg har tolket denne skal man sette railway=station på selve
bygningen, altså samme som building=yes/train_station og bruke
railway=stop på selve jernbanelinja. railway=halt skal heller ikke
settes på selve linja. men praksis er ikke slik virker det som: jeg så
på undergrunnsbanene i London og Stockholm og fant at railway=station
benyttes på stopp-punktene.

i Oslo er T-bane linjene tagget forskjellig avhengig av om de går
under eller over bakken, og railway=halt er benyttet på stoppene. jeg
synes det er naturlig at Kolsåsbanen og Holmenkollbanen legges inn som
light_rail, men hvordan skal da stoppene på disse linjene
symboliseres?

kartene til Trafikanten legger antakelig føringer for hvordan vi
ønsker stopp-punktene rendret? dvs med symbol/ikon for type
kollektivtransportmiddel.

i MapCSS kan dette uttrykkes slik:

node[railway=station],
node[railway=halt] {
  icon-image: symbols/railwaystation.png;
}
node[railway=tram_stop] {
  icon-image: symbols/tram.png;
}

så langt er det greit, men så ønsker vi kanskje T-bane symbol på
stoppesteder langs T-banen?

way[railway=subway] > node[railway=station],
way[railway=subway] > node[railway=halt] {
  icon-image: symbols/subway.png;
}

hva da med light_rail? (Trafikanten setter T-bane på Holmenkollbanens
stoppesteder.)

og hvordan bør `node[railway=subway_entrance]` symboliseres?

> enig, men det ser ut til at öpnvkarte.de finner ut av dette selv,
> antagelig gjennom navnet.

jeg vil gjerne se kildekoden til ÖPNV-karte/OpenBusMap.org. den
oppdateres ikke på grunn av privat server med liten kapasitet. jeg har
lagt til denne som "Kollektivtransport"-lag på openstreetmap.no, men
vi skulle hatt vårt eget kollektivtransport lag, både av hensyn til
fornorsking og oppdateringsfreksvens.

ps.
jeg spurte Trafikanten om bruk av deres stoppesteder i OSM i forrige uke.
hvis vi får positivt svar, er det noen som kan tenke seg en "mapping
party/weekend/sprint" og legge inn all kollektivtransport for
Stor-Oslo?