[NUUG kart] T-bane/tog stasjoner/stopp dobbelt kartlagt i oslo

Wolfgang Leister wolfgang.leister at nr.no
Sun Feb 27 10:32:17 CET 2011

On 02/27/2011 02:40 AM, Steinar Hamre wrote:

> Likevel for mange. Det skal vel være jernbanestasjon (teknisk sett bare
> et stopp (halt) innefor stasjonsgrensene til Oslo S, men så pedantiske
[Oslo S ---> Nationaltheateret] ???
> trenger vi ikke være), T-banestop, og trikkestopp. Slik jeg ser det er
> T-banestasjonen markert med et ekstra railway=station.
Enig i at dette må ryddes opp i.
Tror man burde skille mellom selve bygget (building=train_station ifølge
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Railway_stations) og funksjonen
(railway=stop/station). De enkeltstoppene for de ulike systemene
(tog,trikk,buss,T-bane) burde beholdes. Jeg ser kun problemet med at
stasjonen er under jorda ... Her burde man kanskje se hvordan dette er
løst i andre byer; regner med at man har lignende tilfeller i London,
Paris, osv

obs: dersom dette endres, husk å legge inn den nye railway=station inn i
relasjonen for de ulike route-relasjonene som passerer gjennom.
> [...]
> Slik jeg ser det skal det bare være ett highway=bus_stop, og så bruke
> highway=platform hvis man vil vise at bussene i forskjellige retninger
> stopper litt fra hverandre, hvilken side av vegen du skal på, og slikt.
Nei, ikke ifølge http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Buses
Busser blir tagget forskjellig fra baner. Holdeplasser settes ved siden
av veien, der
bussholdeplasser kan være ulike steder for de to kjøreretningene.
> Det burde kanskje også være en lett måte å markere at flere stasjoner
> hører sammen som en overgangsstasjon, en relasjon eller noe slikt, hvis
> du finner en fin måte å gjøre det på kan du jo foreslå.
enig, men det ser ut til at öpnvkarte.de finner ut av dette selv,
antagelig gjennom navnet.
Derfor er denne relasjonen du foreslår kun nødvendig om det er ulike
navn, som ved tilfelle Oslo S / Jernbanetorget.

hilsen
  -wolfGang