[NUUG kart] NUUG Foundation støtter sak om kommunegrensene

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Feb 28 16:21:17 CET 2011

2011/2/28 Øyvind Hanssen <ohanssen at acm.org>:

> Men tro meg, jeg ønsker å få med OSM kartmateriale og OSM
> kunne også være en platform for å samle inn og presentere data som
> kartverket ikke nødvendigvis har i dag.

dette er viktig: OSM _er_ en slik plattform.

få utenfor OSM-miljøet har fortstått dette (ingen som jobber på
Kartverket har forstått det): OSM er ikke et kart, det er en
geodatabase med "grasrotkunnskap". OSM er dermed mye mer POI tung, enn
det økonomisk orienterte kartgrunnlaget Kartverket primært
vedlikeholder. det betyr at man i OSM finner data som man vanligvis
ellers bare finner i kart-apper, dvs informasjon som legges over
basiskart.

for eksempel: skiløyper, bussruter, spisesteder, kulturminner, osv.

en analogi: i "gamle dager" tegnet man med tusj over Kartverkets kart
for å illustrere ting, nå, i en digital virkelighet, er dette satt i
en kontekst hvor informasjonen er mye mer tilgjengelig og distribueres
i mye større skala.

> Jeg kunne f.eks. tenke meg å sette opp en rendringstjeneste
> som støtter UTM projeksjon. Har prøvd meg litt fram uten å lykkes helt.

vi kan "lett" gjøre det med openstreetmap.no:
kun en kjapp endring i Mapnik stilsett og OpenLayers initialisering,
samt at vi må kjøre vårt eget "Vanlig (Mapnik)" OSM kartlag, siden de
vi genererer selv er i "beta" kvalitet.

og så brytes antagelig all mulighet for å bruke genererte tiler i andre "apper".