[NUUG kart] Avslag på innsyn i kommunegrensene

Kjetil Kjernsmo kjetil at kjernsmo.net
Mon Jan 3 13:09:41 CET 2011

Onsdag 22 desember 2010 21:30, skrev Gustav Foseid:
> Om rettigheter står det forholdsvis lite, men dette er det viktigste:
> Kart kan således således ha opphavsrettslig vern både som åndsverk etter §
> 2 og etter "katalogregelen" i § 43. Fylkesmannen legger til grunn at de
> digitale kartene det er snakk om i dette tilfellet har opphavsrettslig vern
> etter åndsverksloven, men finner ikke grunn til å ta stilling til hvorvidt
> det har vern etter § 2 eller §43, eventuelt etter begge bestemmelser.
>
> Slik er det (foreløpig) med den saken...

Ikke akkurat overraskende... Jeg reagerer ganske skarpt på det de skriver
om "kommersielt misbruk":

<ironi>
ja, hvordan det skulle gå her i landet hvis man skulle kunne helt uautorisert
drive med innovasjon basert på data man allerede har betalt for gjennom
skatten? Nei, all verdiskaping må være forankret i strategiplaner og aller
helst være vurdert i Høysterett og Storting.
</ironi>

Hmpf.

Jeg tittet litt i matrikkellova,
http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-101-006.html
og fant at

"       Matrikkelinformasjon som ikkje inneheld personopplysningar, eller
berre omfattar informasjon som identifiserer, kartfester eller typebestemmer
matrikkeleiningar, bygningar eller adresser, kan utleverast i alle høve. "

og at

"       Det kan krevjast betaling for opplysningar frå matrikkelen. Det kan
ikkje takast gebyr eller anna betaling for innsyn i matrikkelen ved personleg
frammøte hos lokal eller sentral matrikkelstyresmakt. "

Så, si at noen av oss møter opp på offentlig kontor og sier at vi skal ha
identifikatorer, koordinater og typer for matrikkelenheter. Rubbel og bit.
Det bør være ganske greit å rekonstruere kommunegrensene fra matrikkelenheter
hvis man først har alle koordinater og type. Hva vil reaksjonen bli da?

Kjetil
--
Kjetil Kjernsmo
PhD Research Fellow, University of Oslo, Norway