[NUUG kart] Hvor går grensen for databasevernet?

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Sun Jan 2 21:40:17 CET 2011

2011/1/2 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>

> I dagens OpenStreetmap.org er ca. 24% av fotoboksene i Norge lagt inn,
> og det hadde vært bra om 100% var registrert.  Jeg lurer dermed på
> hvor grensen for katalogvernet går, og om det vil være juridisk
> holdbart å kopiere de resterende 76% fra scdb.info uten å bryte
> katalogvernet.  Noen som har innspill på om dette vil være brudd på
> katalogvernet eller ikke?

Min vurdering er at det høyst sannsynlig vil være et brudd på
databasevernet. Jeg antar databasen er vernet (kravet for å oppnå vern er
ikke spesielt omfattende) og jeg vil anta at 76% vil være en "substantial
part". Blant annet EF-dommen Directmedia Publishing v
Albert-Ludwigs-Universität Freiburg tyder på det, der Directmedia ble dømt
for å ha kopiert ca 800 av 1000 dikt fra en oversikt hos Universität
Freiburg. (Diktene var ute av copuright med god margin, så det handlet kun
om databasevern.)

  - Gustav