[NUUG kart] Skogdataene fra Corine Land Cover er svært upresise

Kristian Andre Gallis kristaga at student.matnat.uio.no
Thu Jan 13 19:54:16 CET 2011

Hallo!

Først kan jeg presentere meg sjøl:

Jeg har mastergraden i geofag fra Universitetet i Oslo og jobba i
kartbransjen i Oslo fram til høsten 2010. Er derfor over gjennomsnittet
interessert i kart.

Jeg bor i Andebu i Vestfold og har derfor konsentrert meg om å kartlegge
denne kommunen basert på flybildene fra Yahoo, egne GPS-spor og
lokalkunnskap.

Jeg har fulgt med på denne e-postlista i over halvannet års tid og har
prøvd å følge resultatene av diskusjonene her i kartlegginga mi. I tillegg
har jeg også kikka på den norske wikisida som beskriver åssen en skal
tagge linjene en legger inn. Jeg må også nevne at jeg er relativt uenig i
noen av konklusjonene der og på e-postlista, men at jeg følger
konvensjonene likevel.

Har også tatt til meg tips/instrukser fått pr. personlige meldinger i
PM-systemet til OSM. (Greide å overraske noen engelskmenn da jeg plasserte
en del av Buckingham Palace i Andebu via et feilslått multipolygon...)

Jeg har stor tru på OSM, og bruker de fine karta som er generert på
frikart.no på GPS-en min.

Over til saka:

Det har blitt lagt til automatisk genererte skogdata i Vestfold i det
siste. De er basert på Corine Land Cover.

For å si det som det er: Disse dataene er svært upresise. Mange steder er
mye skog ikke tatt med. Andre steder ligger det skog over jorder, gårder,
ut i vann osv.

Jeg veit ikke heilt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Datamengdene
er så store at det er en nesten håpløs jobb å redigere alt. I Andebu har
jeg heldigvis tegna inn jorder, gårder og vann overalt der det er, og sia
de nye skogpolygonene er store legger de seg under de mindre polygonene.

I nabokommunene der det ikke er gjort en ordentlig jobb med jordene osv.
foreløpig blir resultatet at det ligger skog der det ikke er skog. Og det
mangler skog der det er tjukk skog. Dette gjør at dataene er lite å stole
på, det hadde vært bedre å ikke ha data i det heile tatt. Manglende data
er bedre enn feil data.

Så: Hva bør vi gjøre? Slette? Redigere? Litt av hvert? Gi opp? Andre
løsninger?

Kristian André