[NUUG kart] Skogdataene fra Corine Land Cover er svært upresise

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Fri Jan 14 11:49:07 CET 2011

2011/1/14 Tormod Nygård <tormod at sug.no>:

> Jeg ser av et par svar, at siden det er skog så er det akseptabelt med
> feil i datagrunnlaget.

det er ikke feil i Corine, men
datasettet har ikke nøyaktighet som passer ved gitte målestokker.

mye av det som er tegnet for hånd har tilsvarende feil som ingen har
sutret over, feks nevnte eksempel med at Hedmarksvidda har vært dekket
av skog inntil jeg i går benyttet Corine der, og sydde det sammen med
det som var tegnet inn etter Landsat mot bebyggelsen på Hedemarken.
(det er behov for mer finpuss ved Moelv/Brumunddal.)

vi diskuterer nå om vi skal beholde Corine som grunnlag for en
kontinuerlig forbedringsprosess, eller
om jeg skal kaste data ut igjen og at vi skal være uten skog til
Statens Kartverk slipper et datasett med bedre kvalitet.

det _kommer ikke til å skje_ innen en tidshorisont på 5-10 år. i
motsetning til andre offentlige etater har ikke Kartverket noen
enkeltperson som virkelig står på for å få frisluppet offentlige
geodata, slik som feks skjedde i Bergen da de slapp sine flyfoto for
bruk på Google Maps, eller da Meteorologisk institutt slapp sine data.

istedet for å kaste det ut kan vi tenke oss et "månedens prosjekt"
hvor at bidragsytere som ivrer for å beholde skog reviderer Corine
importen mot Bing og Landsat.