[NUUG kart] Skogdataene fra Corine Land Cover er svært upresise

Tormod Nygård tormod at sug.no
Fri Jan 14 11:02:40 CET 2011

On Thu, 2011-01-13 at 19:54 +0100, Kristian Andre Gallis wrote:

> Jeg veit ikke heilt hvordan jeg skal forholde meg til dette. Datamengdene
> er så store at det er en nesten håpløs jobb å redigere alt. I Andebu har
> jeg heldigvis tegna inn jorder, gårder og vann overalt der det er, og sia
> de nye skogpolygonene er store legger de seg under de mindre polygonene.
>
> I nabokommunene der det ikke er gjort en ordentlig jobb med jordene osv.
> foreløpig blir resultatet at det ligger skog der det ikke er skog. Og det
> mangler skog der det er tjukk skog. Dette gjør at dataene er lite å stole
> [...]

Jeg ser av et par svar, at siden det er skog så er det akseptabelt med
feil i datagrunnlaget.

Jeg har som prinsipp at det er bedre å ikke ha data enn feil data. Dette
prinsippet bunner i min bruk av sjøkart. Når du er på havet er det
livsfarlig med feil i kart.

Jeg er usikker på om dette gjelder like mye i skog og på land, men jeg
holder på mitt prinsipp.

Det er etter min mening bedre å mangle data enn å ha feil data.

Med vennlig hilsen
Tormod Nygård