[NUUG kart] Forbedre kommunegrensa for Oslo - SOSI-fil fra Kartverket

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Jan 30 10:15:58 CET 2011

[Vidar Gundersen]
> SOSI driverpatchen til OGR er avhengig av et Windows-only bibliotek (DLL),
> så da får ikke jeg gjort noe med dette.
> http://www.mail-archive.com/gdal-dev@lists.osgeo.org/msg07513.html

Huff. :(

> jeg har sett at trigpunktene/fastmerkene ligger ute i SOSI format
> http://www.statkart.no/Fastmerker+i+EUREF89.d25-SwBbWZT.ips og det
> skulle vært interessant å sjekke om dette er data vi kan
> videreformidle gjennom OSM.

Vi kan antagelig konvertere oslogrensepunktene manuelt.  Det er jo
bare 112 punkter som ser slik ut:

.PUNKT 1:
..OBJTYPE Kommunedele
..KVALITET 60 200
..DATAFANGSTDATO 20100527
..KOMM 0219
..KOMM 0301
..NØH
665239256 58573160 36320 ...KP 1

Jeg tror 665239256 58573160 er UTF-32-koordinatene, og forsøkte å
konvertere med

Må fjerne to desimaler fra koordinatene, og ender opp med latitude
59.9998599231203, longitude 10.5370984145473.

Det er definitivt i Oslo, like ved både en vei og kommunegrensa:

Mistenker OGR kan gjøre dette raskt for alle punktene hvis vi henger
ut disse tallene på egnet format.

Vennlig hilsen,