[NUUG kart] Forbedre kommunegrensa for Oslo - SOSI-fil fra Kartverket

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Jan 30 15:28:47 CET 2011

[Guttorm Flatabø]
> Vil nødig helle kaldt vatn på dette her, men er ikkje dette i
> tynnaste laget? Dette ville aldri halde i Wikimedia-samanheng
> iallfall. Det står ingenting eksplisitt i e-posten om vidarebruk av
> dataane. Korleis veit me at dataeigar tillett vidarebruk? Då kunne
> du jo like godt få heile vegdatabasen!?

Det er vel to faktorer her.  Det ene er at jeg har fått aksept fra
Thomas Martin Holtan hos Kartverket (som minst to jeg snakket med var
riktig vedkommende for slikt) for at vi får dette datasettet uten
bruksbegresninger og for inkludering og videredistribusjon i
OpenStreetmap.org for både kommersielt og ikkekommersiell bruk.  Det
blir dermed et tillitsspørsmål om dette er godt nok eller ikke.  Jeg
kan naturligvis forsøke å få et juridisk bindende dokument som sier et
eller annet, men mistenker at det ikke er verdt jobben for 112 disse
punktene, da jeg mistenker at det må involvere folk hos kartverket som
neppe vil prioritere innsatsen over sine daglige oppgaver.

Det andre er om faktaopplysningen om koordinatet der vei passerer
kommunegrense er opphavsrettsbeskyttet eller ikke, i det minste som
databasevern.  Jeg er ikke overbevist om det, men tror ikke vi i
første omgang har lyst til å teste den hypotesen.

Når det gjelder din interpolering om at hvis vi får 112 punkter så
kunne vi like godt fått hele vegdatabasen, så tror jeg det er basert
på sviktende forståelse av kartvesenets holdning til dette.  Litt av
årsaken til at vi får dette datasettet er at det er en så ubetydelig
del av vegdatabasen.

Vennlig hilsen,