[NUUG kart] Hjelp med å legge inn sykkelveier i OSM

vegard at engen.priv.no vegard at engen.priv.no
Tue Jun 7 22:07:27 CEST 2011

On Mon, May 30, 2011 at 01:10:51PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:

> Som forfatter av den siden jeg antar du snakker om,
> vil jeg gjerne få minne om at prosedyren jeg har skrevet der er helt
> utested og jeg aner ikke om den holder juridisk vann. :)
> Hovedutfordringen er hvordan eventuelle avtaler i Norge digitalt
> påvirker dette, noe som kan være enklere for Oslo som jo ikke er
> medlem i Norge digitalt.

Hei,

følgende er sakset fra en maildialog med en person hos DNT, som viser litt av
utfordringene medlemmer av "Norge Digitalt" må tenke over. Både i forhold til
f.eks. Statens Kartverk, og til omverdenen:
------
Når det gjelder spørsmålet rundt hvem som "eier" DNTs digitale
løypenett så er svaret per i dag Statens kartverk.
Selv om DNT bidrar med mye viktig korrektur ift løypene vi
merker og vedlikeholder, gjør Statens kartverk mye med digitalisering og
detaljkorrektur (bl.a. Fotogrammetrijusteringer ift flyfoto) på våre
stier og utfyllende stier i hele Norges sti- og veinett.
Dette arbeidet gir basen til kartverket en verkshøyde som tilsier at
de er eiere av denne basen. DNT er samarbeidspartnere med kartverket i
dette arbeidet (sammen med bl.a. kommunene), noe som gjør at vi via
Norge digitalt får bruks- og publiseringsrettigheter men IKKE
redistribusjonsrett til "våre" data.
------

--
- Vegard Engen, member of the first RFC1149 implementation team.