[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Hans Olav Skogstad elgvenn2 at online.no
Mon Jun 27 23:02:40 CEST 2011

> Det at ein veg er europaveg har ikkje noko direkte med klassifiseringen
> å gjere. Slik eg meinar det er er det skiltfargen som bestemmer
> klassifiseringen slik at det blir blå -> motorway, grøn -> trunk, kvit
> -> primary, uten skilt -> secondary

> Klassifisering (highway tag) har ingenting med kvaliteten eller
> standarden på vegen, men med viktigheten av vegen. Motortrafikkveg har
> nesten samme reglar som motorveg, berre litt dårligare standard.
> Motortrafikkvegar er skilta nesten likt med andre motorvegar i europa.
> Derfor meinar eg at motortrafikkveg burde leggast inn som
> [...]

Jeg vet ikke om du er klar over det, men du motsier deg faktisk selv her,
eller så tolker jeg deg feil... :-)
Først sier du at det er fargen på skiltet som bør avgjøre klassifiseringen.
F.eks. om E6 har grønne eller blå skilt.
Deretter sier du at klassifiseringen ikke har noe med kvaliteten på veien
å gjøre, men viktigheten.

La oss si at en veg skifter mellom blå og grønne skilt, f.eks. E18 gjennom
Vestfold.
Regner med at vegnummeret alltid vil ha grønn bakgrunn, men at du tenker
på bakgrunnsfargen på 700-serie skiltene?
Jfr http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20051007-1219-009.html, f.eks. 725
er et godt eksempel på E6 som motorvei, og som "annen veg" som jeg regner
med også innebefatter motortrafikkveg.

Er veien noe mindre viktig når den går fra "blå til grønn" og tilbake til
blå? Hvis vegen heter E6, E18 etc, er den ikke like viktig hele
strekningen? Evt. når blir den mer eller mindre viktig?
(1) Hvis vi skal la skiltfargen bestemme, så endrer vegen merking fra
highway=motorway til highway=trunk ved bytte av skilt fra blå til gul
bakgrunnsfarge.
(2) Hvis vi skal la viktigheten bestemme, så er veger med grønn
bakgrunnsfarge på vegnummeret like viktige (?) og skal merkes
highway=motorway. Hva skal da evt. merkes highway=trunk? Ingenting?

Det er nok (1) som praktiseres ved tegning av highway i Norge i dag, og
som er nærmest beskrivelsen til wikien.
Foreslår at det beholdes, gjerne med en presisering/endring i wikien at
highway=motorway gjelder for motorveg, highway=trunk gjelder for veger med
vegnummer/e-nummer med grønn bakgrunnsfarge som IKKE er motorveg.

--
MVH
Hans Olav Skogstad