[NUUG kart] Hvorfor er E18 en trunk road og ikke en motorway?

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Tue Jun 28 00:23:03 CEST 2011

Den 27. jun. 2011 kl. 23.02 skrev Hans Olav Skogstad:
> [...]
> F.eks. om E6 har grønne eller blå skilt.
> Deretter sier du at klassifiseringen ikke har noe med kvaliteten på veien
> å gjøre, men viktigheten.
>
> La oss si at en veg skifter mellom blå og grønne skilt, f.eks. E18 gjennom
> Vestfold.
> Regner med at vegnummeret alltid vil ha grønn bakgrunn, men at du tenker
> på bakgrunnsfargen på 700-serie skiltene?
> Jfr http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20051007-1219-009.html, f.eks. 725
> er et godt eksempel på E6 som motorvei, og som "annen veg" som jeg regner

Eg gløymde å sjekke opp i det, trudde motortrafikkveg brukte blå skilt. Det endrer jo tolkingen din litt. Eg meiner altså at motortrafikkveg er motorway.

> Er veien noe mindre viktig når den går fra "blå til grønn" og tilbake til
> blå? Hvis vegen heter E6, E18 etc, er den ikke like viktig hele
> strekningen? Evt. når blir den mer eller mindre viktig?

Bra poeng. I norge er motortrafikkveg brukt meir som "skulle ønske det var motorveg, men me har ikkje pengar å utbedre den". Dette viser fordi motorveg og motortrafikkveg har nesten dei some reglane og at mange strekningar bytter mellom desse vegtypane. Eg trur at dersom me hadde hatt større befolking hadde sikkert samtlige motortrafikkvegar blit oppgradert til motorveg og deler av stamvegnettet oppgradert til motortrafikkveg.
I resten av europa bruker dei motortrafikkveg som "mindre viktig motorveg" og i OSM blir det merka med highway=trunk. Då er riksvegar merka som primary.

> [...]
> bakgrunnsfarge.
> (2) Hvis vi skal la viktigheten bestemme, så er veger med grønn
> bakgrunnsfarge på vegnummeret like viktige (?) og skal merkes
> highway=motorway. Hva skal da evt. merkes highway=trunk? Ingenting?
>
> Det er nok (1) som praktiseres ved tegning av highway i Norge i dag, og
> som er nærmest beskrivelsen til wikien.
> Foreslår at det beholdes, gjerne med en presisering/endring i wikien at
> highway=motorway gjelder for motorveg, highway=trunk gjelder for veger med
> vegnummer/e-nummer med grønn bakgrunnsfarge som IKKE er motorveg.

Det blir lite motorvegar av det. Då pressar me nesten trunk tagen litt langt dersom me forsetter slik som det praktiseres i dag. Eg trur me kan få motortrafikkvegane inn i motorway tagged uten at nokon blir for overaska over at den er der.

Uansett hadde det vert kjekt om me kunne skillt mellom motorveg og motortrafikkveg eller mellom motortrafikkveg og stamveg på ein eller annan måte. Det vil óg gjere det lett å endre merkene etterpå.

Gnonthgol