[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Wed Jun 29 11:50:25 CEST 2011

On Wed, Jun 29, 2011 at 11:34:08AM +0200, Trond Michelsen wrote:
> Jeg klarer ikke å se hvordan man skulle klare å hente ut
> kommunegrensene fra matrikkelen uten å bryte databasevernet.

og sånn for ordens skyld:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31996L0009:DA:HTML

Artikel 7

Beskyttelsens genstand

1. Når indsamling, kontrol eller præsentation af en databases indhold
   ud fra et kvalitativt eller kvantitativt synspunkt er udtryk for en
   væsentlig investering, sikrer medlemsstaterne databasens fremstiller
   en ret til at forbyde udtræk og/eller genanvendelse af hele basens
   indhold eller en væsentlig del deraf, vurderet kvalitativt eller
   kvantitativt.

2. I dette kapitel forstås ved:
a) »udtræk«: permanent eller midlertidig overførsel af hele en
   databases indhold eller en væsentlig del deraf til et andet medium
   på en hvilken som helst måde eller i en hvilken som helst form

b) »genanvendelse«: enhver form for tilgængeliggørelse for almenheden
   af hele databasens indhold eller en væsentlig del deraf ved spredning
   af eksemplarer, udlejning, online-transmission eller på anden
   måde. Første gang et eksemplar af en database sælges i Fællesskabet af
   rettighedshaveren eller med dennes tilladelse, er rettighedshaverens
   ret til at udøve kontrol med videresalg af dette eksemplar inden for
   Fællesskabet udtømt.

Så da er spørsmålet: Hvordan mener dere man kan bruke
matrikkeldatabasen til å finne kommunegrensene, uten å gjøre et
midlertidig uttrekk av en vesentlig del av den?

--
Trond Michelsen