[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Jun 29 12:05:33 CEST 2011

[Trond Michelsen]
> Jeg klarer ikke å se hvordan man skulle klare å hente ut
> kommunegrensene fra matrikkelen uten å bryte databasevernet.

Jeg ser på det som å lage en personlig telefonbok basert på
telefonnummer som jeg finner i telefonkatalogen.  Telefonkatalogen har
databasevern, men enkeltnummer i katalogen har det ikke.  Dvs. at jeg
kan slå opp enkelt nummer og lagre dem i min telefonbok uten å bryte
databasevernet, så lenge jeg ikke kopierer store deler av
telefonkatalogen.

For å finne kommunegrenser trenger jeg finne en eiedom som grenser
tiil kommunegrensen, slå opp geometrien og så slå opp naboeiendommen
som også grenser til kommunegrensen inntil jeg har kommet tilbake til
eiendommen jeg starter med.  En eiendomsgrense her er som et
telefonnummer, og samlingen grenser som min telefonbok.  En trenger
ikke slå opp spesielt mange eiendomsgrensegeometrier for å finne
grensen, da en kan ignorere alle eiendommene som ikke grenser til
kommunegrensen.  Det er kun et lite subsett av Matrikkelen som må slås
opp for å finne kommunegrensen.  Det er så vidt jeg vet ikke brudd på
databasevernet å slå opp og kopiere et lite subsett av en database, og
Matrikkelens databasevern skulle dermed ikke være brutt.

Vi snakker jo ikke om å endre på sorteringen, men å begrense oss til
en liten del av Matrikkelen, den som omhandler eiendommer med grense
mot kommunegrenser.  Sitatet du henviste til snakker jo om kopiering
og endring av rekkefølgen på innholdet i databasen, men det er jo ikke
det som må gjøres for å gjenskape kommunegrenser.

Vi har jo to funksjoner i APIet vi kan bruke.  Det ene er oppslag på
geolokasjon for å finne gnr/bnr/etc og kommuneinfo, og det andre å slå
opp gnr/bnr/etc og finne geometri. De to i sammenheng burde gjøre det
enkelt å hente ut kommunegrenser.

Har jeg misforstått eller er det en annen årsak til at du ikke ser
dette slik?

Vennlig hilsen,