[NUUG kart] Kan Se Eiendom brukes som datakilde for OpenStreetmap?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Jun 29 14:46:51 CEST 2011

[Trond Michelsen]
> Manuelle oppslag er OK. Men, å lage en program der du kan søke via
> f.eks. telefonkatalogen.no og overføre resultatet direkte til
> telefonboken din, vil ikke være lov.

Hvorfor mener du det er juridisk forskjell på disse to?  Uthenting av
en faktaopplysning er for meg lovlig uavhengig av måten det gjøres på,
så jeg forstår ikke hva du baserer ditt syn på.

> Setter du opp en dugnadstjeneste der en million av dine nærmeste
> venner slår opp 4-5 telefonnumre hver og noterer de i en felles
> telefonbok, har du passert grensen med solid margin.

Enig, pga. at 4-5 millioner telefonnummer vil være en vesentlig del av
telefonkatalogen.

> Hvor mange eiendommer vil du anta at man trenger pr. kommune? Mer
> enn 25? Da trenger du i så fall over 10000 eiendommer totalt. Det
> vil jeg påstå er en vesentlig del av databasen, selv om
> prosentandelen kanskje ikke er kjempestor.

Vet ikke hvor mange som trengs.  Men hvis det trengs 10 000 eiendommer
av en total på 2 millioner eiendommer i Matrikkelen (i følge artikkel
i VG), så utgjør det 5 promille, og er for meg åpenbart ikke en
vesentlig del av Matrikkelen.  Hvorfor kommer du frem til en annen
konklusjon?

> Jeg vil påstå at idet du gjør utplukkene maskinelt, så er du godt
> over grensen for hva man har lov til. Loven er for så vidt
> teknologi- nøytral, så det vil ikke være lov å gjøre det samme
> utplukket manuelt heller.

Veldig interessert i hvorfor vi konkluderer så fundamentalt
forskjellig her.

> Poenget er heller at det at det blir "nødvendig" å automatisere
> prosessen kan ses på som en soleklar varsellampe om at uttrekket har
> blitt så stort at du beveger deg mot utkanten av lovlig bruk av
> tjenesten.

Jeg er ikke enig, og vet ikke om noen rettskilder som har dette som
premiss.  Vet du om noen?

> Nei. Poenget med sitatet og lenken jeg viste til, var at det ikke er
> lov å gjøre et utplukk fra en annens database, selv om du bruker
> dataene til å produsere noe annet enn databasen du hentet dataene
> fra.

Da leser du noe annet ut fra sitatet enn det jeg gjør.  Så vidt jeg
vet er det lov å gjøre utplukk fra andres databaser en har tilgang
til, så lenge en ikke kopierer vesentlige deler av den.

> Forutsatt at matrikkeldatabasen faktisk dekker hele landet,
> selvfølgelig.

Ja.  Har antatt det, men interessant å høre at det ikke alltid er
tilfelle.

> Jeg ser flere områder som er merket med "Eierløs(e) teig(er)" på
> kartet, og jeg har ikke funnet noen måte å hente ut polygon for
> disse områdene (uten å hente alle omkringliggende polygon, altså),
> og hvis du har en eller flere slike ved en kommunegrense, så er
> datasettet plutselig helt ubrukelig som datakilde.

Nei, ikke ubrukelig.  Den vil forbedre nøyaktigheten på grensestrekene
betraktelig selv om det er enkelte biter som fortsatt er usikre. :)

Vennlig hilsen,